به گزارش شهرآرانیوز رانندگی کردن در هر شرایط جوی اگر اصولی و باقاعده و قانون نباشد باعث بروز خطر و تصادفات جرحی و فوتی میشود. درست است که کاهش بارندگی در سالهای گذشته باعث شده است تا رانندگان تفاوت چندانی را در فصلهای متعدد احساس نکنند، اما برف چندی پیش را که به خاطر دارید. تعداد زیادی از رانندگان با بی احتیاطی به خصوص در معابر بزرگراهی در شهر و مسیرهای برون شهری و جادهای با دیگر وسایل نقلیه و عابران پیاده برخورد کردند.
این در حالی است که به گفته سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان با توجه به پیش رو بودن شرایط ناپایدار جوی و بارش نزولات آسمانی بهتر است تا جایی که امکان دارد سفرهای غیرضروری را حذف و از وسایط نقلیه عمومی در شهر و ریلی برای خارج از شهر استفاده کنیم. برای آنکه در زمان رانندگی در برف با کمترین درصد از خطر به مقصد برسید، توصیههای کارشناس این شماره را به خاطر بسپارید.
در فصل زمستان گوشتان به رادیو و تلویزیون باشد. همچنین میتوانید در فضای مجازی سری به صفحههایی بزنید که پیش بینی وضع هوا را دارد. افرادی که کارشان با رانندگی گره خورده است بیشتر باید به این نکته توجه کنند. با این حال چند نکته کلیدی دیگر را به خاطر بسپارید:
از سلامت خودروتان اطمینان حاصل کنید، تعمیر و چکاپ دورهای را به تعویق نیندازید. به عنوان نمونه سلامت چراغهای خودرو، مه شکن، برف پاک کن ها، عمر باتری، سالم بودن باک بنزین، بررسی ترمز خودرو، داشتن زنجیر چرخ، سلامت لاستیکها و همچنین لاستیک زاپاس را بررسی کنید.
ممکن است در حین سفر به شهر دیگر در جادهای مشغول رانندگی باشید که ناگهان برف شدت بگیرد. با این حال آمادگیهایی را داشته باشید.
توجه: گاز دادن زیادی باعث میشود لاستیک هرز بچرخد و ماشین در برف گیر کند.
توجه: به هیچ وجه خودرو را در حالت خلاص قرار ندهید.
از حالت Snow Mode استفاده کنید تا از چرخش بیهوده چرخها در برف جلوگیری شود. (با فشردن این دکمه حالت گشتاور خروجی گیربکس کمتر میشود. در این حالت، اتومبیل نیز با دنده سنگین حرکت خود را آغاز میکند و با انتقال کمتر قدرت به چرخ ها، لغزش خودروها کاهش مییابد.) همچنین میتوانید دنده را روی L یا ۲ قرار دهید.
توجه: اگر گیربکس اتوماتیک خودرو تیپ ترونیک باشد، با استفاده از علامت + و - میتوانید به صورت دستی دنده را انتخاب کنید.
هرقدر هم که دست فرمانتان خوب باشد باز هم باید در نظر داشته باشید که رانندگی در برف و یخ با راندن در شرایط عادی متفاوت است. از اصلیترین نکات در زمان راندن خودرو در برف میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
در زمانی که در یک معبر یا جاده برفی تصادف کرده اید به جای استفاده از علائم اطلاع رسانی مثل نور تلفن همراه یا پارچه بهترین عملکرد این است که:
اولین قدم: یک نفر در ۳۰۰ متری، دیگری در ۲۰۰ متری و فرد سوم در ۱۰۰ متری تصادف بایستد و به دیگر وسایل نقلیه که به تصادف نزدیک میشوند هشدار بدهد. هر چه زنجیره تصادف بیشتر باشد دامنه را باید گسترش داد تا میدان دید وسیعتر شود.
دومین قدم: بعد از تصادف از خودرو پیاده شوید و در فاصله ۴۰ تا ۵۰ متری خلاف جهت در جایی امن بایستید. فراموش نکنید که اگر یک خودرو سنگین در چنین وضعیتی قرار بگیرد تا۲۰۰ متر موانع سر راه خود را جمع و پرس میکند.
مراحل متعددی را میتوانید پشت سر بگذارید تا از گرفتاری در برف خلاص شوید.
توجه: «جوراب تایر» روکشهای پارچهای برای چرخ و لاستیک و به طور کلی جایگزینهای خوبی برای زنجیر چرخ هستند که از چسبندگی بیشتر روی برف جلوگیری میکنند و برای جادههایی که از قبل بر روی آنها برف باقی مانده است، مناسب هستند. این روکشها درست است که جایگزین ارزان تری برای لاستیکهای زمستانی هستند، اما برای برف سنگین مناسب نیستند.
بعد از این مراحل خودرو را روشن کنید، آن را روی سنگینترین دنده بگذارید. اندکی به جلو و سپس به عقب حرکت کنید. بایستید و دوباره این کار را تکرار کنید. اگر چرخ هرز میشود، پای خود را از روی پدال گاز بردارید و دوباره این مراحل را انجام دهید.
بسیار پیش آمده است که خودروتان در برف میلغزد و از مسیر منحرف میشود. اولین کار در این شرایط این است که نترسید و ترمز نگیرید! سپس با خون سردی این کارها را انجام دهید:
هنگام لغزش چرخهای جلو: در این شرایط گاز ندهید. به محض بازگشت چسبندگی لاستیک به زمین به سمتی که میخواهید، حرکت کنید.
هنگام لغزش چرخهای عقب: به سرعت فرمان را در همان جهتی بچرخانید که عقب ماشین در حال لغزش است. پا را از روی پدال گاز بردارید و ترمز نگیرید. همان طور که چرخهای عقب دوباره کشش را به دست میآورند، در مسیر اصلی خود به حرکت ادامه دهید.
نکته: در سیستمهای ABS با فشاردادن پدال ترمز تا آخر کامپیوتر نیروی ترمز را در هر چرخ تنظیم میکند تا به شما امکان مانور دهد، هم زمان سرعت را نیز کاهش میدهد.
با آنکه هیچ سیستم ایمنی نمیتواند شما را مطمئن کند که تصادف نمیکنید، اما ترمزهای ضدقفل بدون شک بسیاری از رانندگان را از تصادف نجات داده است. در شرایط جوی نامساعد بیشتر سیستمهای ABS هنگام فعال شدن پدال ترمز را به لرزه در میآورند تا به راننده اطلاع دهند که کار میکنند، بنابراین وقتی این لرزش را احساس کردید، ترمز را رها نکنید.